Geloofsleer Aqida
Wat gebeurt er als een moslim de islam beledigt?
Vragensteller: Muhammad Wasim Raza van South Africa.
Antwoord:
De belediging van Zayd aan de religie van de islam kan op drie manieren worden geïnterpreteerd:
- Hij heeft de islam direct beledigd met de bedoeling de religie zelf te kleineren.
- Hij heeft de islam beledigd door negatieve aspecten eraan toe te schrijven op basis van slecht gedrag van een moslim.
- Hij heeft onbedoeld de islam beledigd tijdens een discussie of gesprek met iemand.
In het eerste scenario zou Zayd zeker als ongelovige [kafir]worden beschouwd. Voor de andere twee scenario’s is er ruimte voor interpretatie [tawil], dus hij hoeft niet per se als ongelovige te worden beschouwd. Desondanks zou het verstandig zijn voor hem om zijn geloof te herbevestigen.
حُكْمِ مَنْ شَتَمَ دِينَ مُسْلِمٍ ثُمَّ إنَّ مُقْتَضَى كَلَامِهِمْ أَيْضًا أَنَّهُ لَا يَكْفُرُ بِشَتْمِ دِينِ مُسْلِمٍ: أَيْ لَا يُحْكَمُ بِكُفْرِهِ لِإِمْكَانِ التَّأْوِيلِ. ثُمَّ رَأَيْته فِي جَامِعِ الْفُصُولَيْنِ حَيْثُ قَالَ بَعْدَ كَلَامٍ أَقُولُ: وَعَلَى هَذَا يَنْبَغِي أَنْ يَكْفُرَ مَنْ شَتَمَ دِينَ مُسْلِمٍ، وَلَكِنْ يُمْكِنُ التَّأْوِيلُ بِأَنَّ مُرَادَهُ أَخْلَاقُهُ الرَّدِيئَةُ وَمُعَامَلَتُهُ الْقَبِيحَةُ لَا حَقِيقَةُ دِينِ الْإِسْلَامِ، فَيَنْبَغِي أَنْ لَا يَكْفُرَ حِينَئِذٍ، وَاَللَّهُ تَعَالَى أَعْلَمُ اهـ وَأَقَرَّهُ فِي [نُورِ الْعَيْنِ] وَمَفْهُومُهُ أَنَّهُ لَا يُحْكَمُ بِفَسْخِ النِّكَاحِ، وَفِيهِ الْبَحْثُ الَّذِي قُلْنَاهُ. وَأَمَّا أَمْرُهُ بِتَجْدِيدِ النِّكَاحِ فَهُوَ لَا شَكَّ فِيهِ احْتِيَاطًا خُصُوصًا فِي حَقِّ الْهَمَجِ الْأَرْذَالِ الَّذِينَ يَشْتُمُونَ بِهَذِهِ الْكَلِمَةِ فَإِنَّهُمْ لَا يَخْطُرُ عَلَى بَالِهِمْ هَذَا الْمَعْنَى أَصْلًا.
“De regelgeving met betrekking tot iemand die de religie van een moslim belastert: Bovendien wordt geïmpliceerd door hun uitspraken dat hij geen ongelovige wordt door de religie van een moslim te belasteren, dat wil zeggen, hij mag niet als een ongelovige worden beschouwd vanwege de mogelijkheid van interpretatie. Toen zag ik in ‘Jami’ al-Fusulayn’ waar werd gezegd na enige discussie: ‘Op basis hiervan is het passend dat iemand die de religie van een moslim belastert, als ongelovige wordt beschouwd, maar het kan worden geïnterpreteerd dat wat hij bedoelde met laster zijn slechte manieren en lelijke behandeling waren, niet de daadwerkelijke religie van de islam. Daarom mag hij in een dergelijk geval niet als ongelovige worden verklaard. Allah weet het het beste.’ Dit wordt ook bevestigd in [Nur al-Ayn], en de implicatie is dat men niet mag beslissen over de nietigverklaring van een huwelijkscontract op basis hiervan. Er is het onderzoek dat we hebben genoemd. Wat betreft de aanbeveling om het huwelijkscontract te vernieuwen, daar bestaat geen twijfel over dat dit een voorzorgsmaatregel is, vooral met betrekking tot de grove en vulgaire personen die deze woorden gebruiken zonder deze betekenis in gedachten te hebben.”[1]
In reactie op een vraag over iemand die negatief spreekt en de islam beledigt, verklaart Zijne Excellentie Taj al-Shari’ah Mufti Muhammad Akhtar Raza Khan, moge zijn geheim behouden blijven: “Zo iemand is geen moslim. Berouw en herbevestiging van het geloof zijn verplicht voor hem. Totdat hij de geloofsverklaring reciteert en terugkeert naar de islam, is het essentieel om hem en mensen met een vergelijkbare mentaliteit of toestand te vermijden.”
مَا يَكُونُ كُفْرًا اتِّفَاقًا يُبْطِلُ الْعَمَلَ وَالنِّكَاحَ، وَمَا فِيهِ خِلَافٌ يُؤْمَرُ بِالِاسْتِغْفَارِ وَالتَّوْبَةِ وَتَجْدِيدِ النِّكَاحِ.
“Wat unaniem als ongeloof wordt beschouwd, maakt daden en huwelijk ongeldig. Wat betreft waarover men het oneens is, wordt men opgedragen om vergeving te zoeken, berouw te tonen en het huwelijk te vernieuwen.”[2]
Totdat Zayd zich houdt aan islamitische voorschriften, moeten moslims vermijden contact met hem te onderhouden. Allah de Almachtige zegt:
وَإِمَّا يُنسِيَنَّكَ ٱلشَّيْطَـٰنُ فَلَا تَقْعُدْ بَعْدَ ٱلذِّكْرَىٰ مَعَ ٱلْقَوْمِ ٱلظَّـٰلِمِينَ
“En als de duivel je doet vergeten, zit dan niet bij de onrechtvaardigen nadat je je dat hebt herinnerd.” [6:68]
Dit is wat ik heb, en volledige kennis is bij Allah, de Verhevene.
25-Jumada al-Thani-1432 || ≈ 29-Mei-2011
al-Fuyudat al-Nabawiyyah fi’l-Fatawa al-Hanafiyya (Fatawa Uttarakhand): vol. 2, p. 44
Klik voor meer fatawa’s van Mufti Zulfaqar Naimi