Geloofsleer Aqida

Het bestaan van Allah en zijn rationele bewijzen door de al-Salaf

Over het bestaan ​​van de schepper hadden de vrome voorgangers [al-Salaf] veel mooie en geweldige bewijzen.

Imam Ja’far al-Sadiq
Het is overgeleverd; een atheïst verwierp het bestaan ​​van een schepper voor Imam Ja’far al-Sadiq—Allah hebbe hem welgevallen. Hij zei: “Heb je ooit de zee bevaren?” De atheïst zei: “Ja.” Hij zei: “Ben je ooit overstroomd?” De atheïst zei: “Ja. Op een dag waaide er een hevige wind, de boten gingen stuk en de matrozen verdronken. Ik zwom met de plank van de boot totdat het uitglipte van mijn handen. Toen werd ik meegenomen in de golven van de zee, het spoot me uit naar de kust.” Hij zei: “Eerst hoopte je op de boot en zijn matrozen, daarna op de plank in de hoop dat het een zekerheid gaf. Nadat al deze voorwerpen verzonken waren gaf je daarna over aan de dood of hoopte je op verlossing?” De atheïst zei: “Ik hoopte op verlossing.” Dus hij zei: “Op wie had jij je hoop gelegd?” De atheïst zweeg om te beantwoorden. Toen zei hij: “Voorwaar, de Schepper is dat wezen waarop jij op dat moment jouw hoop had gevestigd en Hij redde jou van de verdrinkingsdood.” Hierna werd de persoon moslim aan zijn handen.
 
Het is in het boek Diyanat al-Arab dat de Profeet (vrede zij met hem) aan Imran b. Husayn vroeg: “Hoeveel goden heb je?” Hij zei: “10.” Hij vroeg: “Wanneer je wordt getroffen met depressie, ellende of een ernstig probleem, bij wie zoek je dan steun?” Hij antwoordde: “God.” De Profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd: “Je hebt geen god behalve Allah.”

Imam Abu Hanifa
Imam Abu Hanifa—Allah hebbe hem welgevallen! stond op de dodenlijst van de atheïsten waardoor ze altijd op jacht waren om hem te doden. Op een dag zat hij in een moskee en vervolgens kwam er een gewapende groep hem aanvallen zodat ze hem konden vermoorden. Dus zei hij: “Geef me een antwoord op deze kwestie, daarna kun je doen wat je wilt.” Ze zeiden: “Vraag!” Hij zei: “Wat zeg je over deze man die zegt: ‘Ik zag een schip waarop  mensen aan het varen waren. Belast met goederen vaarde het schip tegen de golven van de zee in en zij hadden wind tegen. Maar ze waren in de goede richting aan het varen, maar degene die het bestuurt is geen zeeman noch een beschermer.” Accepteert de rationaliteit dit als een mogelijkheid?” Ze zeiden: “De rationaliteit accepteert dit totaal niet!” Hij zei: “Alle lof zij Allah. Wanneer de rationaliteit zo’n bootsituatie niet zal accepteren—varen over de zee zonder zeeman en beschermer—dan al de totstandhouding van deze wereld ondanks het verschil in staat, gedragsverandering, de afmetingen van zijn zijde en de oppositie van zijn randen; hoe zal de rationaliteit dit accepteren zonder een schepper en een beschermer?” Ze begonnen allemaal te huilen en zeiden: “Je spreekt de waarheid.” Ze legden hun zwaarden weg en legden schuldbekentenis af en aanvaardden de islam.

Imam al-Shafi’
Imam al-Shafi’—Allah hebbe hem welgevalle! werd gevraagd wat het bewijs is voor het bestaan ​​van een schepper. Hij zei: “De bladeren van een moerbei. Ben je het ermee eens dat de smaak, kleur, geur en de aard ervan hetzelfde zijn?” Hij antwoordde: “Ja.” Toen zei hij: “Als een insect daarvan eet, zal het zijde produceren, als een bijtje het eet zal het honing produceren, als een geit het eet dan zal hij uitwerpselen produceren, als een hert het eet dan zal hij muskus produceren. Wie is het die al deze dingen schept? Zijn aard blijft één.” Hij loofde hem vol lof over zijn bewijs en werd moslim, toendertijd was hij nog 17 jaar oud.
 
Imam Abu Hanifa—Allah hebbe hem welgevalle! werd een vraag gesteld en hij antwoordde: “Vader wenst een zoon, maar krijgt een dochter. Of hij wenst een dochter maar krijgt het tegendeel. Wat precies bewijst voor een schepper.”

Imam Ahmad b. Hanbal
Imam Ahmad b. Hanbal—Allah hebbe hem welgevalle! rationaliseerde het met een beveiligd kasteel. Wat vanuit elke hoek gesloten was en had geen enkele opening. De buitenkant was als wit zilver en de binnenkant ervan was als puur goud. Maar wanneer de muur scheurt, komt er een beest tevoorschijn die kan horen en zien. Dus een veroorzaker [schepper] hiervoor is noodzakelijk. Hier betekent het kasteel het ei en het beest het kuikentje.

Imam Malik
Harun al-Rashid vroeg Imam Malik—Allah hebbe hem welgevalle! over het bestaan ​​van de schepper, dus rationaliseerde hij het van de verschillende geluiden en melodieuze wezens en de verschillende talen en lexicons.
 
Een bedoeïen werd gevraagd naar het bestaan ​​van een schepper, dus zei hij: “Uitwerpselen van een kameel, uitwerpselen van een muilezel, voetstappen van een wandelaar zijn allemaal hun aanwijzingen. Zijn de hemel, de aarde en de oceaan geen bewijs voor een alleshorende, alziende, almachtige Schepper?”

Het bestaan van een maker is dus vanzelfsprekende kennis, oftewel er is niet alleen één beste bewijs. Allah zegt: “En indien gij hun vraagt wie hen geschapen heeft zeggen zij waarlijk: Allah.” [43:87] “Toen zij nu Onze teistering zagen zeiden zij: Wij geloven in God alleen en wij zijn ongelovig aan dat wat wij Hem als genoot gaven.” [40:84]


Imam Fakhr al-Din al-Razi al-Ashari [d. 1210]

Bron en vertaling van: Tafsir al-Kabir