Hadith

Het sluiten en openen van de poorten en het vastketenen van de duivels

De Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) heeft gezegd: “Wanneer de maand Ramadan begint, worden de poorten van de hemel geopend en worden de poorten van de hel gesloten en worden de duivels vastgeketend.” [Sahih al-Bukhari # 1899]

حَدَّثَنِي يَحْيَى بْنُ بُكَيْرٍ، قَالَ حَدَّثَنِي اللَّيْثُ، عَنْ عُقَيْلٍ، عَنِ ابْنِ شِهَابٍ، قَالَ أَخْبَرَنِي ابْنُ أَبِي أَنَسٍ، مَوْلَى التَّيْمِيِّينَ أَنَّ أَبَاهُ، حَدَّثَهُ أَنَّهُ، سَمِعَ أَبَا هُرَيْرَةَ ـ رضى الله عنه ـ يَقُولُ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم ‏ “‏ إِذَا دَخَلَ شَهْرُ رَمَضَانَ فُتِّحَتْ أَبْوَابُ السَّمَاءِ، وَغُلِّقَتْ أَبْوَابُ جَهَنَّمَ، وَسُلْسِلَتِ الشَّيَاطِينُ ‏”‏‏.‏

Het verschil tussen de poorten van de hemel en het paradijs

Imam Badr al-Din Mahmud Ibn Ahmad al-Ayni (d. 588) schrijft:

De poorten van de hemel worden geopend en er is nog een andere overlevering ervóór: “De poorten van het paradijs worden geopend.” Imam ibn Battal heeft gezegd dat in deze hadith de vermelding van de poorten van de hemel de poorten van het paradijs betekent, en het fungeert als een concurrent met betrekking tot het hellevuur.

Imam al-Ayni schrijft: “Ik zeg dat in een ander overlevering de poorten van genade wordt genoemd. [Sahih Muslim: 1079]. Hierin is geen tegenstrijdigheid, omdat de poorten van de hemelen naar het paradijs oploopt want het paradijs bevindt zich boven de hemelen. En bovenop is de meest Barmhartigste zijn troon, wat bewezen wordt in de Sahih-overlevering.”

De poorten van genade wordt ook kenmerkelijk toegepast op de poorten van de hemelen, het wordt vermeld in de hadith:

Abu Hurayra (Allah hebbe hem welgevallen!) overleverde van de Boodschapper van Allah (Allah schenke hem zegen en vrede!), die zei: Het paradijs en het hellevuur waren aan het debatteren. Het paradijs zei: “In mij zullen de armen en zwakken binnengaan.” Hellevuur zei: “In mij zullen de helden en hoogmoeden binnengaan.” Toen zei Allah tot het hellevuur: “Jij bent mijn kwelling waarin ik mijn vergelding zal uitspreken.” En tot het Paradijs zei Hij: “Jij bent mijn mededogen waarin ik mijn genade zal verordenen.” [Sunan al-Tirmidhi: 2570 , Sahih al-Bukhari: 4850, Sahih Muslim: 2846]

De rationaliteit van het opnen van de poorten van de hemel
Imam al-Tibi zegt dat de wijsheid voor het openen van de poorten van de hemelen is zodat de engelen bekend zijn met de weldaden van de vastende moslims, en dit is Allah’s grootste goedheid voor zijn slaven. Daarnaast is de rationaliteit hierin dat wanneer dit oprechte nieuws de slaaf bereikt omtrent de engelen die bij de geopende poorten van de hemel de moslims hun weldaden waarnemen, dan zal in hem frisheid en gelukzaligheid voortvloeien en daardoor zal hij verlangend smachten om Allah intiem te aanbidden.

De rationaliteit van het sluiten van de poorten van het hellevuur
In deze hadith wordt vermeld dat de poorten van het hellevuur gesloten zijn: de rationaliteit hiervoor is dat vasten een bescherming is tegen zondes en daardoor de poorten van het hellevuur worden gesloten. Daardoor nemen de moslims in deze maand afstand van zonden en misdaden, en dit zijn juist de dingen die iemand in het hellevuur kan laten vallen. Door de zegening van deze maand houdt Allah weinig rekening met de verantwoordelijkheid van zondes en hij vergeeft de misdadigers door de zegeningen van de weldadigers. Dit is voornamelijk de betekenis dat de poorten van het hellevuur worden gesloten.

Waarom worden de duivels vastgeketend?
Imam al-Halimi heeft gezegd: En het is mogelijk dat de betekenis is dat toen de duivels de gesprekken van de engelen gingen afluisteren, ze werden vastgeketend tijdens de nachten van de Ramadan. Want tijdens de openbaring van de Koran werd het verboden voor de duivels om naar de gesprekken van de engelen te luisteren. Dus hebben ze voor bescherming hen in een klem vastgeketend. Een andere mogelijkheid is dat de betekenis is dat zij [de duivels] de moslims niet kunnen bedwelmen om van hun aanbidding te stoppen in vergelijking met de moslims buiten de maand Ramadan die wel opgaan in de ontoelaatbare roddel en onsmakelijkheid en daarbij hun weldaden nalaten.

Een ander positie zegt dat de betekenis van de hadith over de duivels niet om alle duivels gaat. Het gaat echter om enkele duivels en dit zijn de grootste rebelse duivels. Dit is gerechtvaardigd in de volgende hadith:

Abu Hurayra (Allah hebbe hem welgevallen!) overleverde van de Boodschapper van Allah (Allah schenke hem zegen en vrede!): Wanneer de eerste nacht van de Ramadan aanbreekt, zijn de duivels en de rebelse djinns terughoudend, de poorten van het hellevuur zijn gesloten en deze poorten gaan niet open, de poorten van het paradijs worden geopend, een aangename poort wordt nooit gesloten, de heraut roept: “O zoeker van het goede! Ga verder.” “O zoeker van wangedrag! Reduceer het.” En Allah doet (een paar mensen) bevrijden van de hel, en dit gebeurt elke nacht. [Sunan al-Tirmidhi # 682, Sahih Muslim # 1079, Sunan Nasa’I # 2094, Sunan Ibn Majah # 1642]

Abu Hurayrah (Allah hebbe hem welgevallen!) overleverde van de Profeet (Allah schenke hem zegen en vrede!): Ramadan is naar jou toegekomen, wat een veelbelovende maand is. Allah heeft het verplicht voor jullie gemaakt om te vasten, en hier worden de poorten van de hemel geopend en de poorten van het hellevuur worden gesloten en de nek van de opstandige duivels worden op kragen geplaatst, en hier bevindt zich één nacht [om aanbidding te doen] die beter is dan duizenden maanden, iemand die deze nacht nalaat, nalaat zichzelf. [Sunan Nasa’i # 2102-2103-2104, Dar al-Fikr, Beiroet, 1421]

Waarom worden er nog steeds zondes gepleegd ondanks de vastketening van de duivels?
Indien men dit vraagt; ‘In de maand Ramadan zijn er veel zonden en ook veel goed werk, als de duivels vastgeketend zijn, hoe komt het dan dat zondes nog steeds plaatsvindt?’ Het antwoord hierop is dat alleen die duivels vastgeklemd zijn die de allerergste zijn. Dus niet alle duivels worden gekluisterd omdat het doel ervan is dat er in deze maand weinig misdaad plaatsvindt en dat de weldaden meer zijn en dit is algemeen bekend. In deze maand is de moskee overvol met aanbidders en waardoor er bijna geen plek te vinden is voor andere aanbidders. In aanvulling op het voorgeschreven gebed, worden de vrijwillige gebeden ontelbare keren gebeden. En mensen reciteren thuis en in de moskeeën de Koran, en de Taraweeh en Tahajjud worden gelezen, en liefdadigheid wordt veel gegeven en voor degenen die verplicht zijn om de zakaat te betalen, nemen de zuiver intentie om de zakaat te betalen in deze maand.

En het maakt het niet noodzakelijk zodra de de duivels in boeien worden gehouden dat er totaal geen misdaad zal plaatsvinden. Omdat er genoeg andere gevolgen zijn naast de duivelse bedwelming van corruptie en wangedrag. Zoals onze innerlijke demon [nafs], slechte gewoontes en duivelachtige mensen. [Umdat al-Qari fi Sharh Sahih al-Bukhari – Vol. 10 – p. 386]