Vasten (Ramadan)

Hoe moet iemand vasten tijdens het reizen?

Vraag: Wat is het oordeel van de islamitische leermeesters in deze kwestie; hoe moet iemand vasten tijdens het reizen?

Antwoord: Degene die van zijn huis voor drie complete dagen[note]Omgerekend 92 kilometer[/note] of langer van plan is om afstand te nemen, of het met de verkeerde of goede bedoelingen gaat, zolang hij niet naar huis terugkeert of niet ergens tussenin vijftien dagen stationair wilt zijn, is een reiziger. Zo iemand die op een dag van zijn ochtendschemering in de gemoedstoestand van een reiziger is, staat toe het vasten van die dag weg te nemen en het later in te halen. Desondanks, indien het vasten hem geen schade toebrengt, noch schade toebrengt aan het vasten van zijn kameraad, dan is het vasten zelfs beter, anders is het inhalen beter.

Het is in Durr al-Mukhtar; Die reiziger wiens reis een legale reis is [conform de afstand], hetzij voor een zonde, kan het vasten overslaan. En als vasten hem niet schaadt, dan is het vasten wenselijk, en als vasten moeilijk is of als het moeilijk is voor zijn kameraad, dan is harmoniëren aan de groep-iftar deugdzaam. Op de bewoner is het noodzakelijk om het vasten van de Ramadan van die dag waarop hij de reis begon te voltooien. En Allah weet het beter. 


al-Imam Ahmad Rida al-Baraylwi

22-Dhu al-Hijjah-1312 || ≈ 16-Jun-1895

Al-‘Ataya al-Nabawiyya fi’l-Fatawa al-Ridawiyyah 10:347#164