Vasten (Ramadan)

Wat is het beste moment om de iftar-smeekbede te lezen?

Vraag: Wat is het oordeel van de islamitische leermeesters over deze kwestie, dat de dua van de iftar;  اَللّهُمَّ لَكَ صُمْتُ وَ بِكَ آمَنْتُ وَ عَلَيْكَ تَوَكَّلْتُ وَ عَلَى رِزْقِكَ أَفْطَرْتُ[note]Transliteratie:Allahumma-laka-sumtu-wa-bika-aamantu-‘alayka-wa-‘alaa-rizqika-aftartu | Vertaling: O Allah, ik heb voor U gevast, in U geloofd, mijn vertrouwen in U gesteld en mijn vasten op uw voorziening verbroken[/note], wanneer zou het moeten worden gereciteerd? Nederland, Duitsland, België, Engeland, Frankrijk en andere Europese regio’s waar veel moskeeën een iftar organiseren, wordt gestart met een recitatie van al-Fatiha, waarna een collectieve smeekbede wordt gedaan, waarna aan het einde van de smeekbede de genoemde smeekbede wordt gereciteerd en vervolgens aan de iftar wordt gestart. Daarna, na de iftar, voordat het Maghrib gebed wordt uitgevoerd, wordt de smeekbede voor na de maaltijd gereciteerd.
 
De vraag is op welke moment dient de iftar-smekingbede te worden gereciteerd; voor de iftar, of tijdens de iftar, of na de iftar? Hopend op een duidelijk antwoord, omdat de mensen hier maar niet overeen komen. 
 
Antwoord: Een duidelijk antwoord op deze vraag is te vinden in al-Fatawa al-Ridawiyyah. Raadpleeg het voor gedetailleerde bewijzen. Een kort antwoord is dat op alle drie de manieren de islamitische leermeesters hebben geschreven in hun werken. Welke handeling ook wordt ondernomen, er is geen verantwoording over, opdat het vasten op alle drie manieren gegrond zal zijn. Alhoewel, indien de moslim door middel van deze vrijwillige deugd haar zegeningen volgens de Soennah zou willen bereiken, dan zal na de iftar onmiddellijk de iftar-smeking moeten worden gereciteerd, omdat de hele smeekbede zijn bewoordingen pas geëist wordt na de iftar. En in de grondbeginselen van de islamitische wet is dat de betekenis van de gemanifesteerde woorden niet op niets wordt afgewogen. Deze smeekbede geeft de bewoording in de verleden tijd aan, bijvoorbeeld; صُمْتُ  [Ik heb gevast], آمَنْتُ [Ik heb geloofd], تَوَكَّلْتُ  [Ik heb vertrouwd], أَفْطَرْتُ [Ik heb mijn vasten gebroken].
 
Als deze smeking vóór de iftar wordt gereciteerd, dan is het in tegenspraak met zijn voorval, want men heeft niet eens het vasten verbroken en toch wordt er “Ik heb mijn vasten gebroken” gereciteerd in de gemoedstoestand van het vasten. Een ander reden is dat deze smeekbede is overgeleverd in de profetische tradities:
 
  1. De Profeet (vrede zij met hem) zou zijn vasten verbreken, hij zou zeggen: “Alle lof zij Allah, die mij heeft bijgestaan ​​en ik heb gevast, die voor mij gezorgd heeft en ik heb mijn vasten gebroken.” [Ibn al-Sunni, Imam Nawawi’s Kitab al-Adhkar]
  2. De Profeet (vrede zij met hem) brak zijn vasten en hij zei: “O Allah, voor U heb ik gevast en met Uw voorzieningen, ik heb het verbroken.” [Sunan Abi Dawud: 2358]
  3. De Profeet (vrede zij met hem) brak zijn vasten, hij zou zeggen: “Dorst is verdwenen, de aderen zijn bevochtigd …” [Sunan Abi Dawud: 2357]
 
In elke plaats is het eerst haar voorwaarde en dan de beloning [die wordt gegeven], en de beloning krijgt geen voorrang boven de voorwaarde. Zo wordt het klaarblijkelijk dat de iftar voor gaat en daarna de smeekbede. En daarvoor behoort alle lof aan Allah! En Allah weet het beter.
 

Mufti ‘Abd al-Wajid al-Qadri

Khadim al-Ifta Noori Masjid Amsterdam

3-Ramadan-1406 || ≈ 12-May-1986
Fatawa Europe 1:924