Vasten (Ramadan)
Hoe zit het met Ramadan in de zomermaanden?
Vraag: Wat is het oordeel van rechtschapen leermeesters en de islamitische wetsgeleerden in deze belangrijke kwestie; tijdens de maanden juni en juli in veel regio’s van Europa na zonsondergang, stijgt de astronomische schemering niet en sommige regio’s stijgt het wel, dus vóór [de volledige] zonsondergang begint de zonsopgang al te komen. Op deze manier begint het vasten bij zonsopgang [bijna 1:36 uur] en het einde is na de zonsondergang [bijna 10:00-10:15 uur]. Op deze manier wordt het vasten voltooid, maar het ‘Isha-gebed, Taraweeh en Suhur zijn accurate tijden worden niet verkregen. De vraag is; na zonsondergang als de zon direct in deze dagen opkomt, op welke manier kan dan worden gevast? Beschenk een goed antwoord met details.
Antwoord: Wanneer in deze regio’s de maand Ramadan arriveert, zijn die moslims, op de man en vrouw die volwassen, inwoner en gezond is, verplicht om de hele maand Ramadan te vasten. Voorwaar, Allah verklaart: “Wie uwer dan die maand beleeft laat hem vasten.” [2:185]
De vraagsteller die de regio’s opnoemde, bij Allah’s genade, die regio’s in elke 24 uur is dag en nacht gemanifesteerd waardoor het vasten kan worden voltooid, en met de hulp van Allah hebben hier de leefbare moslims de gelukzaligheid van het vasten verkregen. In deze maanden heeft deze onwaardige slaaf ook de zoetheid van het vasten hier gekregen, en het vasten in december en november heeft het genot ervan overvloedig verhoogd “Dat is de genade Allahs die Hij geeft aan wie Hij wil.” [62:4]
Met betrekking tot het ‘Isha-gebed en Taraweeh, hier hebben de bewoonde geleerden met de hulp van hun senioren [Akabir] en in het licht van hun vaandeldragend ervaring een gebedstijdschema samengesteld. Elke regio zijn moslims moet handelen op hun eigen geleerden gecomponeerd gegeven gebedstijdschema en als er enige twijfel in is neem dan contact op met een Markaz Dar al-Ifta.
Die regio’s ten tijde van 10:00-10.30 uur waar de zonsondergang en de zonsopgang na 01.00 uur manifesteren, zelfs dan hebben deze regio’s ook een mooie gelegenheid om te eten en te drinken na de Iftar. Maar in die regio’s waar na de zonsondergang alleen de zonsopgang plaatsvindt, worden die moslims over hun vasten als ziek beoordeeld. Omdat wettelijk de angst voor dood gaan ook dezelfde iftar heeft als een zieke. Vandaar dat het wordt genoemd in Durr al-Mukhtar en Radd al-Mukhtar:
In de geldige excuses is ook de angst voor dood gaan en om te vallen in een tekort aan het intellect zelfs wanneer het te wijten is aan de zwaarte van dorst en honger.
En in Fatawa al-Alamigiriyya wa’l-Hindiyya staat:
En onder geldige excuses valt zoals het hebben van alleen dorst en honger om door angst voor de dood overschaduwd te worden.
Dus, die bewoners, als er geen kracht is om te vasten of er is kracht, maar men ervaart extreme zwakte of angst om dood te gaan, dan moeten die dagen ingehaald worden in gelijkheid van de dagen. Allah verklaart: “Doch als iemand uwer ziek is of op reis dan een aantal andere dagen” [2:184]
Momenteel in Noori Masjid Amsterdam
Khadim al-Ifta ter Jamia Madinatul Islam Den Haag
19-Sha’ban-1414 || ≈ 31-Jan-1994
Fatawa Europe 1:930
Fatawa Europe 1:930