Vasten (Ramadan)

Breekt mijn vasten als ik injecties moet nemen?

Vraag: Wat is het oordeel van de islamitische leermeesters en de wetsgeleerden in deze kwestie, of het gebruik van injecties of inenting waarbij het geneesmiddel het lichaam binnendringt tijdens de vastenperiode het vasten zal verbreken of niet? Als het breekt is het alleen nodig om het in te halen [Qadha], of is het zowel inhalen en compensatie [Kaffarah]?
 
En als door middel van de naald van de pijp of injectie de provisie ervan door het gat de maag bereikt, zal het vasten blijven of zal het breken? Als het breekt is inhalen genoeg, of is het zowel inhalen en compensatie? Hopend dat beide vragen worden geleverd met op bewijs gebaseerde antwoorden.
 
Antwoord: Alvorens het antwoord te begrijpen is het van belang om te weten dat de voorwaarde van vasten is om je te onthouden van eten, drinken en copulatie. De vastenperiode is van zonsopgang tot zonsondergang. Wanneer één van de voorwaarden van het vasten teniet worden gedaan, dan zal zeker het vasten ook teniet worden gedaan [Bada’i al-Sana’i].
 
Nu is de vraag welke voorwaarden in de grondbeginselen van vasten breken door injecties of inenting? Het is duidelijk dat het geen copulatie is, dus nu is alleen eten en drinken overgebleven. Als het onderzoek van deze kwestie aantoont dat injectie of inenting gelijk is aan eten en drinken of dat het gezien wordt als consumptie, dan komt de vraag of het vasten breekt niet eens naar boven.
 
Het zien als consumptie is op die dingen, die via een doorgang de maag of het intellect bereikt en voordeel brengt. Al-Hidaya, Fath al-Qadir en al-Shami noemen: De natuurlijke dispositie van dat wat de maag bereikt zijn slechts vijf manieren; keel, oor, neus, anus, vagina. En met betrekking tot de details van het lichaam, tussen het intellect en de maag, want het is een natuurlijke manier, dat wat het intellect bereikt ook de maag bereikt. Dus wat ook de intellectuele ruimte bereikt is tevens bereikbaar voor de maag. Evenzo wordt er in al-Bahr al-Raiq en al-Shami gezegd dat het meest juist is om te zeggen dat welk consumptie via een doorgang de maag of intellect bereikt, het vasten verbreekt.
 
Hier wordt het noodzakelijk om uit te leggen of de naald van de pijp of injectie die een opening maakt, wordt beoordeeld als een doorgang of niet? Dus door de details van de islamitische wetenschappen weten we dat er naast de vijf natuurlijke manieren, er meer manieren zijn—zoals een steek[note]Een steek die zo’n wond is dat de opening ervan de maag en intellect bereikt. Wanneer een geneesmiddel op die wond wordt aangebracht, bereikt het geneesmiddel via de opening de maag of intellect.[/note]—waarbij de intellect of maag bereikt ten behoeve van het lichaam, en daardoor het vasten ook breekt [Kanz, Tabiyyin, Bahr].
 
Het geneesmiddel van de injectie of inenting bereikt niet de maag noch de intellect via een doorgang, en dus zal het vasten niet breken. Niettemin is er een verbinding in het lichaam die via de porie de maag en intellect bereikt. Dus als consumpties of dingen ten behoeve voor het lichaam via de porie de maag bereiken dan zal het volgens de wet het vasten niet breken. En als, veronderstellend, dat het vasten breekt, dan breekt ook het vasten van elke uitvoerder van de rituele wassing [Gusl en Wudu]. Want het water dringt door de poriën van het lichaam waarbij het tevens de maag binnendringt [Fath al-Qadir].
 
Het is duidelijk geworden dat door injectie of inenting het vasten niet breekt, in aanmerking nemend dat de injectie of inenting niet in de maag wordt geïnjecteerd. En wanneer het vasten niet breekt, is er niets om iets in te halen noch een compensatie is van belang.
 
Door een pijp of injectie om consumpties in de maag te bereiken, of geneesmiddelen van marihuana of elke vorm van sigaret die de intellect bereikt is ongetwijfeld een breuk van het vasten. Als het zich in de staat van overmacht of een geldig excuus van een deskundige arts bevindt, dan kan via een naald van een pijp of een ander wijze de consumpties of geneesmiddel de maag bereiken, dan zal zijn vasten moeten worden ingehaald [Qadha], maar er is geen compensatie [Kaffarah] nodig. Als je opzettelijk sigaretten of marihuana rookt, dan is zowel het inhalen en compensatie noodzakelijk. En Allah weet het beter.
 
 Islamic Foundation Netherlands
21-Dec-2001
Fatawa Europe 1:925