Vasten (Ramadan)

Zal Het Toedienen Van Medicijn In Het Oor Het Vasten Ongeldig Maken Of Niet?

Wat is het oordeel van de islamitische geleerden en de gerespecteerde juristen in de volgende kwesties:
  1. Zal het toedienen van medicijn in het oog het vasten ongeldig maken of niet? KLIK HIER OM HET ANTWOORD TE LEZEN
  2. Als iemand tijdens het vasten water in zijn oor doet, zal het vasten dan ongeldig worden verklaard? Een Mufti schreef in zijn fatwa dat het vasten niet ongeldig wordt verklaard. Sommige geleerden zeggen dat het vasten ongeldig zal worden. Mensen die zeggen dat water in het oor zetten het vasten niet verbreekt en medicijnen in het oog zetten het vasten verbreekt, zeggen dat ‘dit modern onderzoek is. We hebben deze beslissing genomen in het licht van het onderzoek van medische experts.’ Daarom, wat de juiste uitspraak in dit verband ook is, verklaar het in het licht van bewijzen en moge Allah tevreden met je zijn.
 
VRAAGSTELLER: Muhammad Ashfaq Ahmad Nizami uit Mumbai Kerala in India
 
Antwoord:
 

(2) Er zijn verschillende meningen en opvattingen van de juristen over het opzettelijk inbrengen van water in het oor. Volgens sommigen breekt het opzettelijk inbrengen van water in het oor het vasten, voor sommigen niet.

Er staat in Fatawa Qadi Khan: 

 

لوخاض الماء فدخل الماء اذنہ لایفسد صومہ وان صب الما فی اذنہ اختلفوا فیہ والصحیح ھو الفساد لانہ وصل الی الجوف بفعلہ فلا یعتبر فیہ صلاح البدن۔

Als men in het water duikt en het water in de oren komt, wordt het vasten niet ongeldig gemaakt, en als men water in het oor zelf doet, dan is daarover een meningsverschil. De correcte positie is dat het vasten ongeldig wordt gemaakt omdat in dit geval het water de maag heeft bereikt door zijn actie, dus het voordeel brengen aan het lichaam zal niet overwogen worden.

[فتاوی قاضی خاں: 1/244]

 

In the notes of Tibiyyin al-Haqaiq, Allamah Thalabi states:

 

ویظہران الاصح فی الما التفصیل الذی اختارہ القاضی رحمہ اللّٰہ

En het is duidelijk dat de meest correcte verklaring met betrekking tot water is datgene wat is aangenomen door al-Qadi (moge Allah hem genadig zijn). [1/329]

 

Zie in Nur al-Idah de zevenenvijftig dingen die het vasten ongeldig maken maar geen compensatie vereisen. Een daarvan is om water in het oor te doen:

 

اقطرفی اذنہ دھنااوماء فی الاصح

Als er olie of water in het oor wordt gezet (het vasten wordt dan ongeldig) conform de correcte positie.

[213: باب مایفسدالصوم من غیرکفارۃ]

 

Er staat in Majma’ al-Anhur Sharh Multaqa al-Abhur:

 

فی الخانیۃ وان صب الما ء فی ا ذنہ اختلفوا فیہ والصحِیح ہو الفساد

Het staat in al-Khaniyyah dat als je water in je oor doet, er een verschil van mening is en de juiste mening is dat het ongeldig wordt verklaard. [1/361]

 

Er staat in Sharh Fath al-Qadir:

 

ویظہر ان الاصح فی الما التفصیل الذی اختارہ القاضی رحمہ اللہ

En het is duidelijk dat de meest correcte verklaring met betrekking tot water is datgene wat is aangenomen door al-Qadi (moge Allah hem genadig zijn). [2/347]

 

Er staat in Hashiya al-Tahtawi ‘ala Miraqi al-Falah:

 

الحاصل نہ لا خلاف فی ا فطارہ باقطار الدہن واما الماء فاختار فی الہدایۃ وشروحہا والولوالجی عدم الافطار مطلقا دخل بنفسہ او ادخلہ وفصل قاضیخان بین الادخال قصدا فافسد بہ الصوم والدخول فلم یفسد

Het feit is dat het vasten niet wordt verbroken door olie in het oor te doen. Echter, in het geval van water, al-Hidayah en zijn toelichting en in al-Lawlaw al-Jiyya, is de ongeldigverklaring van vasten aangenomen, of het nu vanzelf gaat of door uitgieten. En Qadi Khan heeft door opzettelijk water in te dienen uitgelegd dat het vasten ongeldig zal worden en bij zelfinvoer dat het vasten niet ongeldig zal worden.

[کتاب الصوم باب مایفسدالصوم ویوجب القضاء: 672]

 

It is stated in Hashiya al-Tahtawi ‘ala al-Durr:

 

وفی الخانیۃ التفصیل بین الدخول والادخال فصح الفسادفی الثانی ورجہہ الکمال فتحصل ان الفسادبادخال الماء بفعلہ قولین مصححین فالاحوط تجنبہ نھارا

En al-Khaniyyah maakt onderscheid tussen het water dat zichzelf binnenkomt en het giet. Dus in het laatste is de ongeldigverklaring correct, wat al-Kamal de voorkeur heeft gegeven. Dus de conclusie is dat de ongeldigverklaring is door zelf water in te dienen. Beide opvattingen zijn correct. De meest voorzorgsmaatregel is om het gedurende de dag te vermijden (het water in het oor binnendringen).

[1/450: باب مایفسدالصوم]

 

It is stated in Fatawa Shami:

 

فصل فی الخانیۃ بانہ ان دخل لایفسدوان ادخلہ یفسدفی الصحیح لانہ وصل الی الجوف بفعلہ فلایعتبرفیہ صلاح البدن ومثلہ فی البزازیۃ واستظہرہ فی الفتح والبرہان شرنبلالیۃ ملخصاً‘‘والحاصل الاتفاق علی الفطربصب الدھن وعلی عدمہ بدخول الماء واختلف التصحیح فی ادخالہ

Al-Khaniyyah legt uit dat als water het oor binnendringt, het vasten niet ongeldig zal worden gemaakt, en als het in het oor wordt geplaatst, het ongeldig zal worden gemaakt conform de correcte positie, omdat het de maag heeft bereikt door deze actie, dus het voordeel brengen aan het lichaam wordt niet overwogen. Hetzelfde geldt voor al-Bazariyyah en hetzelfde wordt getoond in al-Fath, al-Burhan en al-Shurunbulaliyyah. En de conclusie is dat men het erover eens is dat het inzetten van olie in het oor het vasten ongeldig maakt en dat het binnendringen van water het vasten niet ongeldig maakt. En er is een verschil van mening over de vraag of het (opzettelijk) toedienen van water in het oor het vasten ongeldig maakt.

[3/367: باب مایفسدالصوم]

 

It is stated in Nahr al-Fala’iq:

 

ذکرقاضی خان انہ لودخل بجوفہ الماء یفسدولوصبہ اختلفواوالصحیح انہ یفسدوھوالموافق لاطلاق الکتاب

Qadi Khan zei dat als er water in de maag komt, het vasten ongeldig wordt. En als er water binnenkomt (in het oor) dan is er een meningsverschil en de correcte positie is dat het vasten ongeldig wordt gemaakt. En dit is congruent met betrekking tot het boek.

[2/21: باب مایفسدالصوم]

 

Durar al-Hukam Sharh Ghurar al-Ahkam verklaart in referentie tot Qadi Khan:

 

وقال قاضی خان لو خاض نہرا فدخل الما ء اذنہ لا یفسد صومہ، ون صب الماء فی ا ذنہ اختلفوا فیہ والصحیح ہو الفساد؛ لانہ وصل الی الجوف بفعلہ فلا یعتبر فیہ صلاح البدن ، قال الکمال ویظہر ان الاصح فی الما التفصیل الذی اختارہ القاضی – رحمہ اللّٰہ

En Qadi Khan zei dat als iemand in het water duikt en het water de oren binnenkomt, het vasten dan niet ongeldig wordt. En als er water in het oor zelf wordt toegediend, dan is daar een meningsverschil over. De correcte positie is dat het vasten ongeldig wordt gemaakt omdat in dat geval het water door zijn actie de maag heeft bereikt. Daarom zal er niet op worden vertrouwd in het brengen van voordeel aan het lichaam. En al-Kamal zei: En het is duidelijk dat de correctie positie de opheldering is die is aangenomen door al-Qadi (moge Allah hem genadig zijn).

[دررالحکام شرح غررالاحکام: 1/202]

 

Er staat in al-Nutaf fi’l-Fatawa:

 

واما من الاذن فاالتقطیرفیہ من الادویۃ ودخول الماء فیہ وھوذاکرلصومہ فان فی قول الفقہاء یفسدمنھماالصوم وفی قول عبداللّٰہ لایفسد

Medicijnen in het oor toedienen en water in het oor brengen, wetende dat je aan het vasten bent, volgens de juristen, maken beiden het vasten ongeldig. En volgens Shaykh Abdullah is het vasten niet ongeldig.

[النتف فی الفتاوی للسغدی: 101]

 

Huzoor Alahazrat verklaart in Fatawa Ridawiyyah:

 

Het duidelijke bewijs is: opzettelijk water in het oor brengen is volgens de meest correcte uitspraken een ongeldigverklaring van het vasten. Maar dezelfde nobele imams die de ongeldigverklaring bevestigen in het geval van het opzettelijk toedienen, stellen dat als er water in het oor komt tijdens het baden of duiken in het water, ze uitleggen dat het vasten niet breekt. De imams geloofden niet dat de reden voor het binnendringen van water was om een bad te nemen of te duiken, en als hij dit opzettelijk deed, was het alsof hij opzettelijk water in  het oor had ingebracht. De reden is dat deze acties waarschijnlijk niet het gevolg zijn van het binnendringen van water, hoewel ze wel voorkomen, maar het doel ervan kan niet het doel zijn. Het staat in Khaniyyah

 

لوخاض الماء فدخل الما فی اذنہ لایفسد صومہ وان صب الما فی اذنہ اختلفوا فیہ والصحیح ھو الفساد لانہ وصل الی الجوف بفعلہ فلا یعتبر فیہ صلاح البدن۔

Als men in het water duikt en het water in de oren komt, wordt het vasten niet ongeldig gemaakt, en als men water in het oor zelf doet, dan is daarover een meningsverschil. De correcte positie is dat het vasten ongeldig wordt gemaakt omdat in dit geval het water de maag heeft bereikt door zijn actie, dus het voordeel brengen aan het lichaam zal niet overwogen worden

 

Er staat in Fatawa Imam Bazari:

 

خاض الما فدخل اذنہ لایفسد بخلاف دخول الدھن وان صب الما فی اذنہ افسدہ فی الصحیح لوجود الفعل لایعتبر فیہ صلاح البدن۔

De vastende persoon duikt in het water, als er water in zijn oor komt, dan zal het vasten niet ongeldig worden gemaakt, in tegenstelling tot het binnenkomen van olie, en als er water in het oor wordt toegediend, zal het vasten ongeldig worden volgens de correctie positie. Omdat het wordt veroorzaakt door zijn eigen acties, wordt in dit geval geen rekening gehouden met het voordeel brengen aan het lichaam.

 

Er staat in Jawahir al-Akhlati:

 

لو اغتسل اوخاض فی الما فدخل الما اذنہ لا یفسد صومہ بلاخلاف ولو ادخل الما فی اذنہ ففیہ الاختلاف والاصح ھو الفساد دلوصولہ الی الراس و وصول مالافیہ صلاح البدن غیرمعتبر کمالوادخل خشب فی دبرہ وغیبھا۔

Als men een bad neemt of in het water duikt, dan komt het water het oor binnen, het vasten zal volgens de meerderheid niet ongeldig worden verklaard. En als hij water in het oor toedient, dan is er een verschil van mening. De correctie positie is dat het vasten ongeldig wordt gemaakt, omdat het de hersenen bereikt, en het bereiken van de hersenen met iets dat het lichaam niet verbetert, is onbetrouwbaar. Net alsof iemand hout in zijn achterwerk stopte en het verdween.

 

Er staat in Fath al-Qadir:

 

الفساد اذادخل الما ذنہ لااذا دخل بغیرصنعہ کما اذا خاض نھرا۔

De ongeldigverklaring van het vasten is wanneer men in het eigen oor water toedient, en het maakt het niet ongeldig door het toedienen van water zonder eigen actie, net zoals men in een kanaal duikt.

[Fatawa al-Ridawiyyah Jadid: 1/498-499]

 

Conclusie: In bovenstaande teksten is het verschil van mening over het inbrengen van water in het oor duidelijk gemaakt. Sommige wetsgeleerden hebben dit verschil dusdanig verklaard door het niet op een ander te baseren. Sommige juristen hebben voorkeur voor geen ongeldigverklaring. Sommigen hebben de toelichting van Imam Qadi Khan als correct beschouwd, dat wil zeggen, ze hebben verklaard dat het niet-ongeldig is bij het water in te gaan en de ongeldigverklaring bij het (zelf) toedienen correct te zijn. Sommige wetsgeleerden, hoewel ze beide uitspraken als correct verklaren, hebben bevolen voorzichtigheid te betrachten om niet het water in te gaan, alsof ze een neiging hebben getoond naar de correctheid van Qadi Khan’s verklaring. En Alahazrat (moge Allah hem genadig zijn) heeft ook verklaard dat de ongeldigheid van het vasten in deze kwestie correct is. Het is alsof de verklaring van Qadi Khan de voorkeur heeft gekregen.

 

En de neiging van deze arme [d.w.z. auteur] is ook in deze richting, aangezien imam Qadi Khan Sahib prioriteit geniet. Zijn onderzoek ontvangt voorrang op het onderzoek van anderen. Daarnaast is deze kwestie inzake een belangrijke verplichting [fard] waarbij alle mogelijke voorzorgsmaatregelen geacht moeten worden. Vanwege het nieuwe onderzoek naar enkele ongelovigen en overtreders in welke religieuze kwestie dan ook, is het niet toegestaan ​​om af te wijken van de teksten van de wetsgeleerden. Totdat de meerderheid van de huidige geleerden modern onderzoek niet accepteert en nog niet tot een unanieme beslissing komen over welke kwestie dan ook, zal de voorzorgspositie niet worden opgeheven tegen dergelijke noodzakelijke kwesties, anders zal de moslimgemeenschap in wanorde vervallen en laster plegen tegen de geleerden. Elke geleerde heeft recht op het doen van onderzoek, maar de openbare publicatie van het onderzoek is niet gepast tenzij het wordt erkend door een meerderheid van de nobele wetsgeleerden en schriftgeleerden. Het onthullen van enig onderzoek zonder de acceptatie van geleerden en wetsgeleerden heeft bewezen dat dit zeer schadelijk is voor de religie. Dit is wat ik heb en de kennis is bij Allah de Almachtige.

 

Mufti Muhammad Zulfiqar Khan Naimi
  8-Ramadan al-Mubarak-1435 || ≈ 6-Jul-2014
al-Fuyudat al-Nabawiyyah fi’l-Fatawa al-Hanafiyya: 2/222