Seksuele rechten

Wat is het islamitische oordeel omtrent het gebruik van een sekspop?

Vraag: Wat zeggen de islamitische leermeesters en de wetsgeleerden over de kwestie van het gebruik van kunstmatige methoden om seksuele verlangens te vervullen? Naast masturbatie en overspel duiken er nieuwe bronnen van de invloeden van de Europese cultuur. Er is een product van een Europees bedrijf ‘Sex Doll’, oftewel een kunstmatig meisjespop, dat te koop wordt aangeboden op de website, dat qua grootte en postuur lijkt op een mens, en volgens de promovideo die op de website wordt gegeven, is het als een menselijk lichaam in alle bewegingen en houdingen. Hoe is het maken, verkopen, kopen en gebruiken van dergelijke apparaten volgens de islamitische wet [shariah]?
 
VRAAGSTELLER: Gulzar Ahmad Qadri uit Pakistan.
 
Antwoord:
Het gebruik van dit kunstmatig meisjespop is volgens de islamitische wet niet toegestaan omdat Allah de Almachtige van een vrouw en een slavin een bron van kalmte heeft gemaakt voor het hart en het lichaam van een man. Het is voor een man niet toegestaan om geslachtsgemeenschap te hebben met iemand anders dan deze twee.
 
Er staat in Fatawa Shami:
فلوادخل ذکرہ فی حائط او نحو حتی امنی اواستمنی بکفہ بحائل یمنع الحرارۃ یاثم ایضاویدل ایضا علی ما قلنافی الزیلعی حیث یستدل علی عدم حلہ بالکف بقولہ تعالیٰ والذین ھم لفروجھم حافظون الآیۃ وقال فلم یبح الاستمتاع الابھماای بالزوجۃ والامۃ‘‘فافادعدم حل الا ستمتاع ای قضاء الشہوۃ بغیرھما۔
Als een man zijn penis in een muur of iets vergelijkbaars ergens insteekt, totdat er sperma naar buiten komt of sperma middels zijn hand naar buiten komt met iets dat de [seksuele] hartstocht vervult, dan zal hij een zondaar zijn. Bewijzend uit het koranvers: “En die hun privé-organen bewaken” [23:5] zei al-Zayla’i: ‘Het is niet toegestaan om seksueel gemeenschap te hebben met iemand behalve de vrouw en een slavin.’ Deze discussie heeft het voordeel opgeleverd dat het niet toegestaan is om seksuele verlangens te vervullen, behalve met de vrouw en de slavin.
[3/371: کتاب الصوم، مطلب فی حکم الاستمناء بالکف]
 
Men dient ook in gedachten te houden dat de geleerden masturbatie hebben gerechtvaardigd wanneer er een grote kans is dat het seksuele verlangen zodanig wordt gewekt dat het zich schuift naar overspel of enige andere immorele daad, en hebben gezegd dat gehoopt wordt dat er geen verantwoording zal zijn.
 
Precies zoals het is vermeld in Durr al-Mukhtar:
وکذاالاستمناء بالکف وان کرہ تحریمالحدیث ناکح الیدملعون ولوخاف الزنایرجی ان لا وبال علیہ۔
En het is evenzo zondig afkeurend [makruh tahrimi] om te ejaculeren middels de hand, ook al is de hadith van degene die met zijn hand trouwt vervloekt. Maar als er angst voor overspel is, hoopt men dat er geen verantwoording zal zijn.
 
Imam Shami zegt in de aantekeningen in referentie naar Fath:
فان غلبتہ الشہوۃ ففعل ارادۃ تسکینھا بہ فالرجاء ان لایعاقب
Als een man wordt gedomineerd door seksuele verlangens en hij masturbeert om het seksuele verlangen te kalmeren, dan hoopt men dat hij niet zal worden gestraft.
 
Verder zegt hij:
وفی السراج ان اراد بذلک تسکین الشہوۃ المفرطۃ الشاغلۃ للقلب وکان عزبالازوجۃ لہ ولا امۃ اوکان الاانہ لایقدرعلی الوصول الیھابعذرقال ابواللیث ارجوان لاوبال علیہ۔
Het staat in al-Siraj: ‘Als het doel van masturbatie is om het seksuele verlangen te kalmeren dat overweldigend is en het hart verleidt, terwijl hij een maagd is die geen vrouw of slavin heeft, maar om de een of andere reden is het niet mogelijk voor hem om het doel middels hen te bereiken, dan zegt Abu al-Layth: “Ik heb hoop dat er geen terechtstelling op hem zal zijn.”
 
Maar dit kan niet op die kunstmatige pop worden toegepast, omdat deze pop een verzameling van immoraliteit is. Het is een hulpmiddel om lust op te wekken en te genieten, en wat het verwerven van seksueel verlangen en het verwerven van genot betreft, het zal nooit worden toegestaan om seksueel verlangen en genot te krijgen van iets anders dan de vrouw en de slavin. Degene die dat echter wel doet, zal een zondaar zijn.
 
Radd al-Muhtar verklaart:
واما اذافعلہ لاستجلاب الشہوۃ فھوآثم۔
En als hij masturbeert om seksueel verlangen te krijgen, dan is hij zondig.
[Ibid]
 
Het gebruiken, maken, kopen en verkopen van deze kunstmatige pop is volgens de islamitische wet derhalve niet toegestaan.
 
Dit is wat ik heb en de kennis is bij Allah de Almachtige.
 
Mufti Muhammad Zulfiqar Khan Naimi
13-Rabi al-Awwal-1434 || ≈ 25-Jan-2013
al-Fuyudat al-Nabawiyyah fi’l-Fatawa al-Hanafiyya: 1/323