Diversen

Wat is het islamitische oordeel omtrent reageerbuisbevruchting (IVF)?

Vraag: Wat is het oordeel van de nobele leermeesters over de volgende kwesties:
  1. Wat is de islamitische uitspraak over de wettigheid en onwettigheid van een reageerbuisbevruchting (d.w.z. in-vitrofertilisatie [IVF])?
  2. Kan het sperma van een vreemde anders dan de echtgenoot worden gemengd met de substantie (d.w.z. eierstok) van een vrouw?
  3. Wat is de islamitische uitspraak over de afstamming van het kind die eruit is verkregen (d.w.z. via een IVF-procedure)?
 
VRAAGSTELLER: Hafiz Muhammad Gulfam Raza van Uttarakhand in India.
 
Antwoord:
(1) Reageerbuisbevruchting is de naam van de moderne methode om kinderen te krijgen door de mannelijke en vrouwelijke substantie te mengen. Onderzoekers en vrome islamitische geleerden hebben het in een staat van noodzaak onder de volgende voorwaarden toegestaan:
  1. Beide substanties moeten van de echtgenoot en echtgenote zijn, omdat Allah de Almachtige de man en vrouw de enige manier heeft gemaakt om kinderen te krijgen. In de Koran zegt Allah:
يَـٰٓأَيُّهَا ٱلنَّاسُ ٱتَّقُوا۟ رَبَّكُمُ ٱلَّذِى خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَٰحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا كَثِيرًا وَنِسَآءً
O gij mensen vreest Uw Heer die u uit één ziel geschapen heeft en die haar echtgenoot daaruit geschapen heeft en uit beiden heeft verspreid vele mannen en vrouwen. [4:1]
 
  1. De echtgenote moet de substantie van de echtgenoot zelf in haar vagina inbrengen. Dit wordt bewezen door de volgende wetsteksten:
فی البحرالمحیط اذاعالج الرجل جاریتہ فیمادون الفرج فانزل فاخذت الجاریۃ ماء ہ فی شیٔ فاستدخلتہ فی فرجھافی حدثان ذلک فعلقت الجاریۃ وولدت فالولدولدہ ورالجاریۃ ام ولدہ۔
Er staat in al-Bahr al-Muhit: “Wanneer een man geslachtsgemeenschap heeft met zijn slavin terwijl hij buiten haar vagina ejaculeert, waarbij de slavin het sperma neemt en het ergens instopt en het daarna inbrengt in haar vagina, waarbij ze vervolgens zwanger werd en het kind wordt geboren, dan zal het kind van hem zijn en zij zal de umm walad (oftewel, slaafmoeder van het kind).” [Hashiyat al-Tahtawi ala al-Durr al-Mukhtar: 2/228, باب العدۃ]
 
وماقیل لایلزم من ثبوت النسب منہ وطؤہ لان الحبل قدیکون بادخال الماء الفرج بدون جماع مع انہ نادر
En er is gezegd dat om afstamming te bewijzen, het niet nodig is dat de handeling van geslachtsgemeenschap plaatsvindt, maar soms gebeurt het dat een vrouw het sperma van een man in haar vagina inbrengt zonder geslachtsgemeenschap te hebben en zwanger wordt, hoewel dit zelden voorkomt. [al-Bahr al-Ra’iq Sharh Kanz al-Daqa’iq: 4/262, باب ثبوت النسب]
 
  1. De echtgenoot dient deze substantie zelf in de vagina van zijn echtgenote in te brengen, omdat het voor een vreemde man niet is toegestaan een vrouw te zien en aan te raken zonder dat het nodig is.
  2. Het is voor hem niet toegestaan om zijn eigen hand te gebruiken om te ejaculeren (d.w.z. om het sperma te onttrekken). De wetsgeleerden, gezien de uitspraak van de Profeet ﷺ:
ناکح الیدملعون
De masturbeerder is vervloekt.
hebben verklaard dat deze daad zondig afkeurend [makruh tahrimi] is, zoals vermeld in Durr al-Mukhtar:
وکذاالاستمناء بالکف وان کرہ تحریمالحدیث ناکح الیدملعون ۔۔۔الخ
En het is eveneens zondig afkeurend [makruh tahrimi] om sperma (d.w.z. ejaculatie) met de hand te onttrekken, omdat de hadith van degene die masturbeert vervloekt is. [3/371: کتاب الصوم، مطلب فی حکم الاستمناء بالکف]
 
  1. Het verkrijgen [van sperma] middels ‘azal (oftewel, de penis uit de vagina halen tijdens geslachtsgemeenschap vlak voor het ejaculeren) of middels de hand van een vrouw. In beide gevallen is het toegestaan. Er staat in Fatawa Shami:
یجوزان یستمنی بیدزوجتہ اوخادمتہ
Het is toegestaan om sperma te nemen (d.w.z. te ejaculeren) met de hand van de vrouw of slavin.
 
(2) Het is onwettig en haram om in de baarmoeder in te brengen anders dan het sperma van haar echtgenoot om het te mengen met de substantie van de echtgenote. Er staat in de hadith:
لایحل لامریٔ یؤمن باللّٰہ والیوم الآخران یسقی ماء ہ زرع غیرہ۔
Het is niet toegestaan voor een persoon die in Allah en het hiernamaals gelooft om andere gewassen met zijn water te irrigeren. [Sunan Abu Dawud: 1/293, کتاب النکاح]
 
(3) Als een kind wordt geboren uit het sperma van een andere vreemdeling dan de echtgenoot, hoewel deze daad onwettig en haram is omdat het gelijk staat aan overspel, zal het kind niet worden toegeschreven aan de overspelige, maar de echtgenoot zal de enige vader van het kind worden genoemd.
 
Er staat in de hadith:
فانہ لایلحق بہ ولا یرث
Het kind zal niet aan de overspeler worden toegeschreven, noch zal hij zijn erfgenaam zijn. [Sunan Abu Dawud: 1/308, کتاب الطلاق]
 
Er staat Bukhari sharif:
الولدللفراش وللعاھرالحجر۔
Het kind zal worden toegeschreven aan de echtgenoot en voor de overspelige is er steniging. [al-Sahih al-Bukhari: 2/999, کتاب الفرائض]
 
Dit is wat ik heb en de kennis is bij Allah de Almachtige. Dit vonnis is ontleend aan numerieke jurisprudentiële boeken, in het bijzonder het Urdu-boek “ٹیسٹ ٹیوب بے بی اورشرعی نقطۂ نظر” van Mufti Sayyid Ziya al-Din Shaykh van al-Jamia al-Nizamiyyah Hyderabad.
 
Mufti Muhammad Zulfiqar Khan Naimi
4-Rabi al-Thani-1434 || ≈ 15-Feb-2013
al-Fuyudat al-Nabawiyyah fi’l-Fatawa al-Hanafiyya: 1/368